Boliden Kokkola luottaa Inspectorin mobiiliin laadunvalvontaan

Virheiden aiheuttamien kustannusten suuruus vaihtelee eri yrityksissä. Yleensä on kuitenkin kyse verrattain suurista summista. Yrityksen tulee pyrkiä virheiden vähentämiseen ja tätä kautta kannattavuuden parantamiseen. Kun ongelmia ilmaantuu, ilman oikeanlaista raportin kohdentamista, vian havainnoinnista ei ole kovinkaan suurta hyötyä.

Kriittistä laadunvalvonnassa on, että palaute tapahtuu, kun vika havaitaan tuotteessa ja tästä lähetettään tieto tuotteen tekijälle. Tällainen informaatio on käytännöllisin silloin, kun se on lähetetty mahdollisimman nopeasti eteenpäin. Boliden Kokkolan valimolla on otettu  käyttöön lopputuotteiden laadunvalvonnan rekisteröinnissä Inspector järjestelmä, jolla pystytään vanhaa menetelmää nopeammin sekä tehokkaammiin tarkistamaan että raportoimaan lopputuotteen laatu.

Inspector-järjestelmä on alusta lähtien suunniteltu Boliden Kokkolan sinkkivalimolle teollisuusympäristöön lopputuotteiden laadun tarkastukseen. Järjestelmään kuuluu keskitetty palvelin tietokantoineen, työpöytäkäyttöliittymät hallintaan ja raportointiin sekä mobiililaitteet laatutietojen keräämiseen. Laadunvarmistusjärjestelmän kehityksen lähtökohtina toimi minimaalinen laatutietojen syöttämisestä aiheutuva lisätyö työntekijöille, joustavat liitäntämahdollisuudet muihin järjestelmiin sekä tulevaisuuden laajennusmahdollisuudet.

Tällä hetkellä Boliden Kokkkolan lopputuotteen fysikaalisia ominaisuuksia pystytään valvomaan systemaattisesti laadunvalvontaan kehitetyn Inspector mobiilisovelluksen avulla. Haastavasta halliympäristössä huolimatta tabletit sekä mobiilisovellus ovat toimineet moitteettomasti. Tämä oli yksi asiakkaan suurimpia kysymysmerkkejä, eli kuinka hienoa tekniikkaa sisältävät mobiililaitteet kestävät valimon ympäristössä. Lisäksi asiakkaan palautteen mukaan tablettien käyttäminen on ollut suhteellisen vaivatonta. Suunnitteluvaiheen tärkeimpiä tekijöitä oli tehdä sovelluksesta tarpeeksi yksinkertainen sekä intuitiivinen, jotta sen käyttöönotto jo koulutus olisi mahdollisimman asiakasystävällistä.

Järjestelmään rakennettiin lisäksi jatkokehitysvaiheessa kaksisuuntainen liikenne Boliden Kokkolan omaan tietojärjestelmään, jotta pystyttiin tarkemmin seuraaman meneillään olevaa valmistusprosessia. Boliden Kokkolan tehtaalla Inspector-järjestelmää käyttää nyt n. 70-90 henkilöä, joko lopputuotteen laadun rekisteröintiin tai raportointiin.

Boliden Kokkola oli InSolution Oy:n ensimmäinen asiakas, jonka kanssa on tehty tämän tason laadunvalvontajärjestelmä. Yhteistyö on lyhyessä ajassa osoittautunut timantiksi, joka tekee työskentelystä entistä sujuvampaa ja tuloksekkaampaa kaikille osapuolille. Bolliden Kokkolan lopputuotteen tarkastamisen yhteydessä saatu informaatio voidaan tarkastajien toimesta, kerätä tietokantaan objektiivisempaa analyysia varten ja saada selkeää tehokkuutta tuotantoon.

Lue tarkempi kuvaus: PDF-tiedosto

Lue lisää: www.boliden.com/fi

Lisää asiakastarinoitamme:

HELPDESK

s-posti: support@insolution.fi
puh: +358 45 187 9443
Skype ID: insolution.support

Sähköpostimme ovat muotoa etunimi.sukunimi@insolution.fi

SOITA MEILLE

puh: +358 40 501 4068

OSOITE

InSolution Oy
Näsilinnankatu 48 E, 3krs käynti
33200 Tampere

Parkkitilaa runsaasti tarjolla toimistomme edessä.